Szent István Egyetem a Budapest-Bamako rally-n

A kaland folytatódik

A Budapest-Bamako egy veszélyes, minimál aszisztenciás kaland és tájékozódási verseny. A B2 nem vasárnapi autózás a Pilisben vagy piknik a Városligetben. Itt nincsenek mentő helikopterek, begyűjtő teherautók, idegenvezetők, animátorok vagy tolmácsok. Mindneki a talpraesettségére, a szerencséjére és a felkészültéségre számíthat. Bamakon egy dolog biztos: minden bizonytalan. De a kaland erről szól. A Bamako nagy közösségi esemény, ahol esténként a tábortűznél hozzád hasonló őrültekkel oszthatod meg a napi élményeket és a sólet konzerved.
(forrás: budapestbamako.org)

 


Elso nap, indulas

Hivatalos menetrend: 8 tol rajt ceremonia.
7-ig be kell allni a Park Fermebe mert utana lezarjak. kb 6:45-re ertunk ki. Nagyon hideg volt es eros szel fujt. A rajt kaput se tudtak felallitani. Eleg hamar elrajtoltunk, nem voltak most beszedek.
Elso megallo Gabcsieknal. Tojasrantottas reggeli. Masfel ora csacsogas. Hangulat alapozas. Indulas utan meg Erden a Janinak kinyilt a csomagtartoja es kiesett az eu motyo. Kovetkezo megallo erdi Shell benzinkut, ahol osszefutottunk Meszoly Tomival.
Utana vegul elindultunk, Nagykanizsa Tesco volt a kovetkezo megallo. Itt meg vettunk fogkefet, labost, meg sok hasznosnak velt dolgot.
Aztan csak benzin kutak, autopalya egesz Veronaig. Terv, hogy megyunk tovabb emeddig birjuk.
Utkozben meg osszefutottunk a nulla-nullas versenybiroi kocsival. Oda akartak adni nekunk a kupakat, hogy mi vigyuk azokat is. Mar nem volt hely, cserebe lefoliaztuk es jobban lespanifereztuk.

Vidaman beerkeztunk Veronaba, kis piheno utan mentunk tovabb.


bucsu Lustee, Marko Zsofi volt Bamakosokkal
 


egy benzin kuton


Blog januar 15

A nap meg elozo este 21-tol indult Veronabol. Hajnal 3-ig mentunk Franciaorszagig, aztan egy parkoloban aludtunk. M1 M2 M3 es egy solymari Skoda menunk egyutt a O97 kocsi.
Esti vicces beszolasok a CB-be:
„Konig Jani, az utolso 200 km-n nem fekeztel, vagy rossz a feklampad”, nem volt jo. Szombat este probaltunk keresni benzinkutat ahol lehet biztositekot venni, de mindegyik kut automata kartyas volt. A sokadik kuton talaltunk biztositekot es lett vegre feklampa.
Mire minden technika osszeallt, hatalmas kodbe futottunk bele. Az autopalya melletti tablakat sem lehetett latni. Navi es az elottunk meno ket piros lampa jelentette a kulvilagot orakon at. A lassabb tempo majd jot fog tenni a fogyasztasnak. A nagy kodben a motorhazteton levo CB antenna elkezdett jegesedni. Ezert mint egy metronom jart jobbra balra, feltunk hogy eltorik. Illetve neha apro jegdarabok hullottak a kocsira.
Genova felé elmult a köd. Itt mar csak az almossággal és az üzemanyag szintjelzovel kuzdottunk. Elvileg mar ki kell volna fogyni a benzinnek. A mutato mar az E betun allt, de a kontrol lampa meg nem egett. Nem tudjuk, hogy van-e egyaltalán kontrol lámpa, illetve mennyit tudunk menni egy tankkal. Olaszorszagban nem akartunk tankolni az 1.75 EUR benzinbol.
Franciaorszagban egy parkoloban aludtunk hajnal 3-8-ig. 9-kor indulas tovabb Almeria fele. Komp csak reggel 10-kor megy. Ha este idejeben erkezunk akkor tudunk aludni. Masnap komp Nadorba es 700 km meg Marokkoban a sivatagig. Elso sivatagos nap ujabb 700 km.
Már Spanyolországban vagyunk. Elhagytuk Barcelonát. Peti átment a Gabiekhoz aludni.
Sikeresen elertunk a kikotobe. Erkezeskor meg csak kb 10 Bamakos kocsi volt ott, reggelre lettunk vagy 100-an. Ejszaka elszallt a km ora bowdenje. Azota tankolaskor a GPS-k szamlalojat nullazzuk.
Kikotoben megint az aszfalton satorozunk. Jo a felszereles a korulmenyekhez kepest kenyelmesen tudunk pihenni.

Jo a hangulat. Sokat viccelodunk a CB-n es a benzinkutakon is.


ejszakazas a parkoloban


autoszereles egy benzin kuton. Szerszamok a legalso ladaban


jobb2. Piheno es mozi szek. Kabatok miatt kituno az oldaltartas. Laptop, fejhallgato, iPad…


autopalyan


Peti vezet


Gyula egy fizeto kapu utan


Januar 16

Kompozás Afrikába. Almeriaban a kikotoben satraztunk. 10 kor indul a komp. Megbeszeltuk, hogy 8kor megyunk jegyet venni. Alvas kozben Gyula ebresztett, hogy adjam oda az utlevelem, intezi a jegyeket. Mire felkeltunk es satrat bontottunk meg is voltak a jegyek.
Vidam reggeli es beszelgetes utan bealltunk a kompra. A kilepes gyors volt es egyszeru. Gyulaek kertek egy agyas szobakatk zuhanyzoval. Az út soran ez volt az elso hely ahol zuhanyozni lehetett, a Foldkozi tengeren valahol meg Spanyolország közelében. Szinten most aludtunk eloszor agyban, delelott 10 es delutan 15 ora kozott a tengeren ringatozo kompon. A kompon meg el lehetett intezni a marokkoi beleptetest, legalabb is azt hittuk. Zuhanyzas, borotvalkozas es fogmosas utan rovid napkozbeni alvas kovetkezett. Diszkret kopogassal ebresztett a szemelyzet. Tiszta ruhakba oltozve leptunk Afrika foldjere, ahol hatalmas troposi eso vart bennunket. A hatar ugyintezes afrikai mentalitasnak megfelolen korultekinto es lassu. Az auto regisztralasnal derult ki, hogy a hajon offline feldolgozott beleptetes a parton meg nem latszik. Igy a kocsisor utan a rendorsegen az utlevel sort megint vegig kellett allni. Hogy gyorsitsuk a munkat, nekunk kellett kivalogatni a leadott belepesi papirokbol a sajatjainkat, majd ujra a kocsi ugyintezes.
Gabiek hamarabb kijutottak ok, addig valtottak nekunk dirhamot. 1 EUR kb 10-11 dirham. A benzin kb 1 EUR es meg lesz olcsobb is.
Sotetben indultunk Rissani fele. Elvileg ejjel megerkezhettunk volna a celhoz, de Gabi nem akart nagyon eltavolodni a mezonytol. kb 200 km-re Nadortol az út mellett kerestunk egy ligetes taborhelyet. Nagyon szep helyen toltottunk az ejszakat. Ez volt az elso este, hogy van ido kialaudni magunkat. Este elejen meg tombolo szel volt, utana meg eso.
Skodas csapattal megbeszeltuk, hogy nem tudnak velunk jonni. Egy masik autoval alltak ossze. Mivel eddig nem navigaltak, es a GPS-t sem ismerik, Gyula kolcson adta az iPad-t, hogy azzal tudnak navigalni. kb fel ora mulva kerestek CB-n, hogy mar ez a navi semi megy. Gyula segitett nekik. iPad-t sem hasznaltak meg. Sikerult ujra elinditani a programot.
A hangulat nagyon jo, a km bowdent leszamitva a technika is egybe van.


Kepek


kave fozes az almeriai kikotoben


szallas a kompon


sorban allas az utlevel ugyintezeshez


autok a kompon


ejszakai taborhely


reggeli a kikotoben a versenyrendezoivel


Gyula kabinja


komoly emberek


Januar 17

Az elso este, hogy rendesen kialhattuk magunkat. Holnap 4:30kor lesz eligazitas, nem lesz gond a korai lefekves.
Tabor bontas, reggeli, es facebook postolas utan indultunk Rissani fele.
Nyugodt autozassal elertunk Rissaniba. Erfourba az itinernek megfeleloen vettunk vizet es kenyeret. Ma mar vegre egy kicsit mentunk terepen is. Par km offroad volt a Kasbah-ig. 55 EUR-ert adtak egy agyat. Elozo nap meg zarva volt es ugy tunt utanunk sem volt sok vendeg.
Delutan este, kellemes beszelgetes kozben vacsoraztunk. Megkostoltuk Konig Jani hires csabai kolbaszat. Koran fekudtunk le, hogy masnap 4:30 kelessel ne legyen gond.


Januar 18

Nyugodt napnak indult. Elozetes terv szerint nem a kosivatagba megyunk meg sotetben, hanem aszfalton jutunk el Zagoraba es onnan megyunk pisten a sosto fele. Bar nem 4:30-kor indultunk, meg sotetben hagytuk el a tabort. M1 M2 M3 es a 00-s versenybiroi kocsi. A ket lany hosiesen vezeti a Navarat, ilyen sokat meg nem vezettek meg terepen sincs nagy rutinjuk. Nem is haladtunk gyorsan, sot le is maradtunk Gabcsitol. Mire CB sikerult jelezni, addigra Gabi mar eltunt. Utkereses kozben a lanyok fel is adtak. Bar buckan athaladva meg lett a pist, de addigra elvesztettuk a lanyokat. CB-n lampa villogassal sikerult megtalalni oket. Vegul Jani hozta a Navarat, a lanyok nagyon halasak voltak. CB-n tovabbi okfejtes folyt meg, hogy a terepvalto tobbi funkcioja mit takar.
Kis offroad kaland utan aszfalton mentunk tovabb. Egyszer csak Peti felvetette, hogy szar szag van. Kiderult, hogy Gyula talalt el egy esti termest. A kovetkezo megallasnal, alapos cipo es kocsi tisztitas majd kezfertotlenites utan mentunk tovabb. Meg nem tudtuk miben lesz nagy szerencsenk, de ezen is sokat nevettunk.
Kovetkezo megallasnal Gabi szolt, hogy valami csilingel a kocsin. A koveken ment elore a kocsival es ket oldalt hallgattuk a zajt. Neha kinyitottuk a motorhaztetot, neha alafekudtunk, de nem talaltuk a zaj forrasat. Aztan amikor mar vagy 100 m eljottunk a tobbi kocsitol, akkor talaltuk meg a zaj forrasat.
Borsa Miki effektus: az elso tengely jobb oldali laprugo kotegrogzito anyai elvesztek, es a menetes resz csilingelt. Elkezdtunk megfelelo anyat keresni, de nem volt ilyen a kocsikban, a kerekanya meg nem volt jo merete. Lassan elindultunk Zagora fele, kimeletes tempoban. CB megbeszeltuk, hogy a mi kocsink elore megy anyat venni, ok addig jonnek lassan. Kb. a harmadik telepulesen talaltunk mechanic-t. Utkozben a Gyula lerajzolta, hogy mit akarunk. Kreativ megoldaskent meg ellenoriztuk a jelzotablak es út szeli szalagkorlat csavarokat de nem voltak meretben kompatibilisek. A muhelyben mutogatas utan, vegul is Gyula elment egy boltba es 3 EUR vett komplett csavart es anyakat. Kozben tobb verseny auto is megallt segiteni, toluk is kaptunk par anyat. A javitassal elvesztettuk a Zagora varosnezesre szant idot. Gabi aggodott a kocsi miatt, ezert Jani es mi mentunk be a pistre.
Pist izgalmas volt. Akkora homok viharba mentunk a sivatagban, hogy az út egyaltalán nem latszott. A GPS alapjan mondtuk az iranyt a homokvihar miatt a út kozvetlen felulete sem latszott. Igy haladtunk sokaig. Aztan a duneken a kerek nyomas engedes fujassal ment az ido. Szepen rank esteledett. Sotetben, homokviharban folytattuk az utat a koves reszen mar. Ekkor vettuk eszre hogy elveszett a Gyula telefonja benne a helyi SIM kartyaval.
Kozben megallt a quados versenyzo mellettunk. A motor blokkbol omlott a viz. Adtunk neki 3 liter vizet aztan neki lodult.
Sikeresen beertunk az esti taborhelyre. Igazi Bamakos nap volt. Autoszereles, sivatag, tevek, sok kaland es nevetes. Ma mar napkozben csak poloban voltunk, estere meg kell a meleg ruha.


Januar 19

Reggel kenyelmes ebredes es pakolas utan indultunk. Petiek szobajaban aki akart lezuhanyozott, megborotvalkozott, aztan indulas. Delelott aszfalton haladtunk. Del fele Assaban egy kavehazban talaltunk egy szabad wifi-t. Sajnos eleg lassu volt ahhoz, hogy a blog el legyen kuldve, az meg varat magara. Folytatjuk tovabb az utat a mai cel fele, delutanra is jut kb 120 km pist.
Gabi Toyotaja sokszor felforr, amint lesz lehetoseg, hutott kell cserelni. Egy komolyabb emelkedon mar nem tud felmenni a kocsi, a kozepen meg kell allni huteni.
Mai veszteseg lista: a torolkozomet betettuk a kajasba, hogy ne csorogjenek az edenyek. Amikor legkozelebb kinyitottuk akkor derult ki, hogy mitol volt benzin szag. A benzinfozobol parolog . Sajnos a torolkozo kuka. Peti annyira merges lett, hogy az egesz aluminium ladat kidobta. Gabi rogton lecsapott a petit cadue-ra. A torolkozot Jani vonohorgara kotottuk.
Jani kozben memoria kartya mentésén dolgozott. Eleg bonyolult volt a folyamat ahhoz, hogy napkozben megcsinaljuk, ezert csak a napellenzobe tuzte be a kartyat. Ez lett a kartya veszte, egyszer csak eltunt. Aztan estere megis meglett.
Ha mar minden elveszik estere jutott meg egy kellemetlen meglepetes. Benzinkuton vettunk vizet es kolat. En fizettem es vittuk a kocsihoz a karton vizet kolat. Bank automatat kerestunk, mire kiderult, hogy nincs meg a penztarca. Riad kereses, hol volt utoljara. Mar megfordultunk, hogy visszamegyunk a benzinkutra, mikor Peti megtalalta a zsebebe.
Este a Tatooinon vacsoraztunk, beszelgettunk, aztan alvas.


Januar 20.

Reggel tabor bontas utan kette valtunk. M1 es kisero kocsija (M3) Layonneba indult Toyota hutot venni. M2 M4 a pisten megy a versenyzokkel.
Pakolas kozben meg frissitettuk a kaja keszletunket. Bar 1 hete uton vagyunk ma talalkoztunk eloszor a Szityuval. Erdekes volt a hatalmas utanfutoban omlesztett csomagok es alkatreszek kozott megtalalni a mi csomagunk es potkerekunk.
Smara korul mar nagyon komolyan veszik a katonia ellenorzesi pontokat. Egyszerre csak egy auto a zonaban. Van ahol a fiche mellett az utleveleket is elkerik es tetelesen ellenorzik az adatokat. A legviccesebb mégis az volt, amikor a rendszamot kereste a kocsin. A csorlo miatt a rendszam a szelvedo mogott van. Mire sikerult megtalalni, meglagyult a rendor es tovabb engedett. Gaborektol meg azt is megkerdeztek mennyi idot volt Smara-ban. Tolunk vagy nem kerdezte, vagy nem ertettuk.
Utkozben telefonaltak Konig Janiek, hogy Layooneban talaltak egy Toyota szalont. Nem tudtuk elerni CB-n oket, mire kapcsolatba leptunk, kozoltek, hogy pont szembe vagyunk veluk. Izgalmas volt a szalonba kozos nyelv nelkul magyarazni, hogy mit akarunk. iPadrol mutattuk a robbantott abrakat a szerviz konyvbol, meg francia kisszotarbol kerestuk a muszaki szavakat. Vegul sikerult, huto volt, hengerfej tomites nem. Kozben Peti talalt egy fenymasolot, es masoltatott fiche-t.
514 EUR volt a huto ara. Ez nekunk is megfelelt, nem is foglalkoztunk vele sokat, de aztan jot a kereskedo, hogy 485 EUR mert kapunk 5% kedvezmenyt. Megkerdeztuk, hogy ki tudjak e cserelni, de ettol mar elzarkoztak. Igaz, hogy egy kocsi sem allt a muhelyben, de ember sem volt aki dolgozott. Megegyeztunk, hogy majd mi kicsereljuk, bealltunk a muhelybe es raugrottunk a kocsira. Kozben a doktornok croassont es kakaot rendeltek a szomszed kavezoben. Itt volt vegre rendes wifi is. Vegre el tudtam kuldeni az eddigi anyagokat.
Layoonebol kifele mindig radaroznak. M4 mar a radaron tulrol jott vissza szervizelni. Amikor elhagytuk a varost mindenki villogott, hogy radar. M4 mar a rendorauto elott fizetett…
Bojdourban egy teveburgert ettunk vacsorara. Elso nap, hogy meg vilagosban elertuk a taborhelyet, pontosabban naplemente utan de meg nem sotetben.
Gabi elkezdte probalni a kocsit, hogy melegszik-e a motor. 1 percen belul elakadt, ugy kellett kicsorlozni.


 

© 2004-2017.